Oudewater, eind mei 2019

Geachte dames en heren leden van de Geschiedkundige Vereniging Oudewater,

N I E U W

= informatie over de Cuyperslezing

= verslag van de meerdaagse reis

= informatie en inschrijving grote excursie

= programma en uitnodiging slotmanifestatie Arminiuswinter

= informatie tentoonstelling Bieb onder water

NB: deze brief omvat zes pagina’s tekst en géén bijlage

Activiteiten voor leden

Dinsdag 21 tot en met vrijdag 24 mei

Meerdaagse reis “Roerige tijden der Lage Landen” naar België.

Impressie van een deelnemer:

Met deze gezellige groep hebben wij een fantastische 4-daagse reis gemaakt naar België. Ed (van den Brul) en ik gingen voor het eerst mee met de GVO en gaan graag een volgende keer weer mee.

Dag 1:

In Leuven brachten we een bezoek aan de Universiteitsbibliotheek o.l.v. onze bijzondere gids Cécile (75 jaar!) Tevens konden we daar de toren beklimmen. Na een copieuze maaltijd werd onze wandeling voortgezet. Cécile had zich ondertussen verkleed als Begijn! Ons Begijntje nam ons mee naar het Begijnhof. Vervolgens de St. Pieterskerk bezocht waar wij o.a. het schilderij De laatste Avondmaal van Dieric Bouts konden bewonderen. Door Theo, onze chauffeur, keurig afgeleverd in Nijvel bij Hotel van der Valk. Uitpakken en dineren.

Dag 2:

Na een heerlijk ontbijtbuffet om 8.00 uur vertrokken we naar Mechelen. Wederom een prachtige stad met veel bezienswaardigheden. Onder leiding van een gids een stadswandeling gemaakt. Vervolgens de Begijnhof bezocht. Na de lunch een bezoek aan de St. Romboutskathedraal. Vervolgens met  de bus naar Bierbrouwerij Het Anker waar wij een rondleiding kregen en aan 2 lange tafels met zijn allen 2 soorten Carolus bier mochten proeven. Weer een gezellige en leerzame dag!

Dag 3:

Wederom om 8.00 vertrokken richting de Ardennen naar het klooster Monastere met de Byzantijnse kerk. Zeer indrukwekkend met al de fresco’s. Onze reis werd vervolgd naar de scheepslift van Strépy-Thieu. Bij aankomst met zijn allen in een “boemeltrein” om vervolgens met een boot door een scheepslift te gaan (17 meter hoog). Dat was een bijzondere ervaring.

Dag 4:

Uitchecken en op naar Lier. Dit stadje heeft mijn hart gestolen. Prachtig! Onze gids (85 jaar!) nam ons mee voor een stadswandeling door Lier waar wij een bezoek brachten aan de St. Gummaruskerk. Na dit bezoek wederom een bijzondere Begijnhof bezocht! In de middag na de lunch was er gelegenheid om de Zimmertoren te beklimmen (genoemd naar uurwerkmaker Louis Zimmer). Daarna vertrokken we richting Houten met een afsluitend diner in “de Engel”. Om 20.00 reden we weer richting Oudewater.

Wij hebben genoten van een geweldige reis met prachtig weer en hebben heel veel gezien. We hadden fantastische gidsen! Hartelijk dank aan de organisatie Gert, Jaap en Ton. Dank aan Nettie die ons ruim van tevoren van veel informatie heeft voorzien. Dank aan onze geweldige chauffeur Theo die ons onderweg van informatie over de streek heeft voorzien en die ons veilig thuis heeft gebracht.

Wij verheugen ons nu al op 12 december als Pim over deze reis een lezing gaat geven en wij zijn benieuwd naar de foto’s die Gerard van Roon heeft gemaakt.

Teresa van den Brul-van Seumeren

N.B. Op donderdag 12 december gaat de lezing van de heer Pim Brinkman over een onderwerp dat bij deze reis past.

Vooruitblik

Woensdag 12 juni

“Pierre Cuypers, architect,” lezing door de heer Pierre Cuypers, nazaat van de gelijknamige architect van o.a. Kasteel de Haar. De heer Cuypers leidt zelf zijn lezing in:

Pierre Cuypers over Pierre Cuypers

“De architect Pierre Cuypers (1827-1921) was een veelzijdig kunstenaar aan wie de afgelopen eeuw zowel grote bewondering als esthetische afschuw ten deel vielen.

Veelal werd hij –nogal eenzijdig- afgeschilderd als een van de grote emancipatoren van het katholieke volksdeel. Dat was echter niet zijn belangrijkste drijfveer. Hij beoefende bouwkunst –geen bouwkunde- en was op dat terrein zeer innovatief, terwijl hij teruggreep op oude vormen, zoals de gotiek en de baksteenbouw.

Naast vele kerken die na het herstel van de katholieke kerkelijke hiërarchie door hem gebouwd werden, waren het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam zijn meest in het oog springende meesterwerken. Toch mogen indrukwekkende restauraties als het Binnenhof en de Ridderzaal in Den Haag, het Muiderslot en kasteel Haarzuilens niet ongenoemd blijven.

Niet alleen over zijn vaardigheden, maar ook over zijn persoonlijkheid en de samenwerking met zijn zoon Joseph, zal de achterkleinzoon van Pierre Cuypers –die dezelfde naam draagt- u uitgebreid informeren. Dramatische en bizarre gebeurtenissen van deze familie ("de petite histoire”) zullen u worden onthuld”.

”Pierre Cuypers, de achterkleinzoon, is historicus. Sedert zijn pensionering zet hij zich actief in voor het behoud van het culturele erfgoed en houdt hij onder andere voor stichtingen en verenigingen die Cuypersmonumenten in stand houden of ondersteunen, lezingen en probeert met name de afstammelingen van Pierre Cuypers en belangstellenden te informeren over alles wat er met Cuypersmonumenten gebeurt. De restauratie van het Cuypersgraf op het Oude Kerkhof te Roermond, waar Pierre en Joseph Cuypers begraven zijn, ligt hieraan ten grondslag. Een gebeurtenis die het hoogtepunt vormde van het Cuypersjaar 2006”.

Zaal: De Rank

Noorder Kerkstraat te Oudewater, aanvang 20.00 uur

Zaterdag 15 juni

Kleine excursie naar Castellum De Hoge Woerd in De Meern.

De uitnodiging daarvoor heeft u half april al ontvangen. Wie nog vergeten is zich op te geven: u kunt zich alleen nog op een wachtlijst laten plaatsen. Als u dat wil, neem dan contact op met een van de leden van de excursiecommissie:

Dirk de Jong:                jong.oudewater@wxs.nl           56 2581

Jaap van der Laan:       jaapvanderlaan@wxs.nl 56 2516

Mieke Kuik:                  miekekuik@hotmail.nl              56 3123

“Dat gaat naar Den Bosch toe”

21 september, grote excursie!

We hebben voor u een heel mooi, veelzijdig en compleet programma samengesteld.

De prijs voor deze dag is € 65,00. Voor niet leden € 69,00.

Aanmelden is al mogelijk door dit bedrag over te maken op bankrekeningnummer

NL 44 RABO 0141098082 t.n.v. Geschiedkundige Vereniging Oudewater, onder vermelding van excursie Den Bosch.

Uw betaling is de definitieve inschrijving.

In de tweede helft van juni ontvangt u een uitgebreide brief met het programma voor deze dag.

De Excursiecommissie

En verder in 2019:

Zaterdag 1 en zondag 2 juni

Zaterdag 8 juni

Activiteiten in het kader van de Arminiuswinter (zie hieronder)

Maandag 10 juni (Tweede Pinksterdag)

Zaterdag 15 juni

Kleine excursie naar Castellum De Hoge Woerd in De Meern

Zaterdag 6 en zondag 7 juli

Zaterdag 21 september

Grote excursie naar ’s-Hertogenbosch (zie boven)

Woensdag 9 oktober

Lezingavond

Maandag 4 november

Lezingavond

Donderdag 12 december

Lezingavond over Wallonië, de meerdaagse reis van mei 2019, met een lezing over een bijbehorend onderwerp door de heer Pim Brinkman.

Uit de vereniging

Technische mededelingen

Het komt af en toe hier en daar voor dat e-mails van onze Vereniging bij leden in de spam-mailbox terecht komen. Als dat gebeurt, dan kunt u ons bericht daar uit slepen en in de gewone postbox zetten. Daarmee is de Vereniging als afzender erkend als bonafide.

Het webadres www.geschiedkundigeverenigingoudewater.nl is nogal lang. Maar er bestaat, al langer dan onze website bestaat, een bedrijf met ‘onze’ afkorting . . .

Maar wist u, dat u met de tekst ‘geschiedenis oudewater’ ook rechtstreeks op de mooie website van onze Vereniging terecht komt?

Hebt u al eens gekeken op onze Facebookpagina Oud-Oudewater? [NB: met een streepje]

Hebt u al eens gekeken op ons Instagramaccount Oud.Oudewater? [NB: met een punt]

Allebei de moeite waard hoor!

Collectie

Een van de doelen van onze Vereniging is het bewaren en conserveren van geschiedkundig waardevol en/of interessant materiaal. Het moet wel direct of indirect betrekking hebben op de historie van Oudewater. Als u over materiaal beschikt dat voor onze collectie interessant zou kunnen zijn, neemt u dan gerust contact op met het secretariaat: info@geschiedkundigeverenigingoudewater.nl of via 06-22140752.

Mededelingen van derden

Namens de Werkgroep Arminiuswinter mogen wij u allen uitnodigen.

Geachte genodigde,

Op zaterdag 8 juni zal de Arminiuswinter worden afgesloten met een veelbelovende bijeenkomst. Enkele mooie activiteiten hebben reeds plaatsgevonden, waaronder een lezing door twee gerenommeerde neuropsychologen en een theologisch debat met verschillende hoogleraren. De slotbijeenkomst van 8 juni bevat een muzikale bijdrage door de musici Bas de Vroome en Anneke de Hoop, alsook een lezing ‘Arminius en Oudewater’ door hoogleraar kerkgeschiedenis Fred van Lieburg. Tevens zal het prachtige Arminiuskunstwerk van kunstenaars Els Verseveld en Jos Wensink worden onthuld. Deze onthulling zal gepaard gaan met enkele literaire verrassingen die u niet mag missen!

De algemene bijeenkomst met de muzikale bijdrage en lezing zal plaatsvinden op het Stadhuis van Oudewater, Visbrug 1 3421 AH Oudewater. De onthulling van het Arminiuskunstwerk zal plaatsvinden op het Arminiusplein nabij de Ontmoetingskerk in Oudewater, Westsingel 2, 3421 TJ Oudewater. De werkgroep Arminiuswinter Oudewater nodigt u via deze mail van harte uit de bijeenkomst en onthulling van het kunstwerk bij te wonen. Hieronder vindt u het programma en bijbehorende informatie.

Stadhuis Oudewater

14.00-14.30                 Ontvangst met koffie

14.30                           Aanvang bijeenkomst, onder leiding van burgemeester Verhoeve

15.15                           Gezamenlijke wandeling naar het Arminiusplein

Arminiusplein Oudewater

15.30                           Onthulling van het Arminiuskunstwerk

15.45-16.30                 Afsluitende borrel in de nabijgelegen Ontmoetingskerk

16.30                            Mogelijkheid een korte Arminiusrondleiding te volgen in Oudewater onder leiding van stadshistorica Nettie Stoppelenburg

Het wordt zeer op prijs gesteld als u zich aanmeldt op het volgende e-mailadres: arminiusoudewater@outlook.com

Graag zien wij u zaterdagmiddag 8 juni in Oudewater!

Met vriendelijke groeten,

-namens de burgemeester en de werkgroep Arminiuswinter Oudewater-

Mark Verweij

Secretaris Werkgroep Arminiuswinter

Namens de Stichting Oude Hollandse Waterlinie mogen wij u allen uitnodigen deze tentoonstelling te bezoeken:

Slot

Het Bestuur hoopt velen van u te ontmoeten bij onze verenigingsactiviteiten.

Namens het bestuur, met een vriendelijke groet,

Nell van Gool - van Liessum, voorzitter

Gé de Gunst, secretaris