Oudewater, eind september 2019

Geachte dames en heren leden van de Geschiedkundige Vereniging Oudewater,

N I E U W

= verslag van de grote excursie

= informatie over de oktoberlezing

= oproep om te stemmen

= ingezonden brief van Pierre Cuypers

NB: deze brief omvat vier pagina’s tekst en géén bijlage

Activiteiten voor leden

De grote excursie zaterdag 21 september

Verslag van de grote excursie naar Den Bosch’

Na ruim een uur arriveerde de bus met 48 reisgenoten in Den Bosch, alwaar we ontvangen werden met koffie/thee en de Bossche Bol. De weergoden waren ons zeer goed gezind.

Hierna scheepten wij ons in voor de Jeroen Bosch vaartocht. Deze tocht voerde ons door de binnenstad en liet ons alle facetten van de Binnendieze zien. We voeren onder de overkluizingen en togen van de binnenstad langs beelden en schilderijen van Jeroen Bosch. Indrukwekkend was de vaart onder het duistere Hellegat met de beeldprojectie. Deze tocht duurde ongeveer 90 minuten en was zeer indrukwekkend.

Vervolgens startten we met de stadswandeling. Hoogtepunt was het bezoek aan de Brabantse gotiek kerk met de aan de noordkant prachtige gebrandschilderde ramen.

Ook zagen we de voorgevel van het Zwanenbroedershuis. Daar komen de leden van de Broederschap samen, een select gezelschap waar ook onze koning deel van uitmaakt. Verder werden wij opmerkzaam gemaakt op het geboortehuis van Jeroen Bosch, de plaats waar hij zijn atelier had en het huis waar hij woonde.

Toen was het tijd voor een goede lunch,

Hierna brachten wij een bezoek aan het Jheronimus Bosch Art Center in de voormalige Sint-Jacobskerk, waar een permanente overzichtstentoonstelling is over het leven en werk van Jeroen Bosch. Al de hier ten toon gestelde werken zijn reproducties. We kregen uitleg over zijn bekendste werk ‘De tuin der lusten’ uit 1515. Het origineel hangt in het Prado in Madrid. Na het beklimmen van de toren (met de lift omhoog kon ook) hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Hierna kregen we nog een uitleg over een reproductie van het vroegere uurwerk.

Dan een uurtje voor onszelf en we sloten de excursie af met een aangeklede borrel 9bitterballen!) in Stadsherberg ´t Pumpke op de Parade.

Gert Hoogendoorn

Open Monumentendag

Op deze zaterdag 14 september was niet alleen de hele stad met al zijn monumenten gezellig vol met bezoekers en deelnemers aan alle mogelijke activiteiten, ook het Stadhuis en ons Stadsmuseum werd drukbezocht. Wij ontvingen die dag maar liefst 318 bezoekers!

Vooruitblik

Na de vakantieperiode, na de herdenking van De Moord, na de Grote Excursie komen we weer in het rustige vaarwater van de najaarslezingen. In oktober de eerste

Woensdag 9 oktober

“De rol van het rijtuig op de Nederlandse buitenplaatsen”, lezing door de heer Mario Broekhuis van de Stichting Hippomobiel Erfgoed

Plaats en tijd: Zalencentrum aan de Westsingel in Oudewater, aanvang 20.00 uur.

De tijd dat paard & wagen ons straatbeeld bepaalden ligt al ver achter ons. Het is de auto die het dagelijks leven bepaalt. Toch vergeten we in de discussie over elektrisch rijden en files dat ons land is opgebouwd met echte paardenkrachten. Eeuwenlang gingen het reizen alleen, voor wie het zich kon veroorloven, per rijtuig. En bij ieder herenhuis en op iedere buitenplaats was het koetshuis een noodzaak. Of een enorme luxe, zoals bijvoorbeeld op Kasteel de Haar in Haarzuilens. In het koetshuis was ruimte voor het stallen van paarden, rijtuigen, een tuigenkamer en een kleine dienstwoning voor de koetsier en zijn gezin. Het is bijna vergeten erfgoed. Daar gaat Mario Broekhuis van de Stichting Hippomobiel Erfgoed iets over vertellen. Over de verschillende types rijtuigen die in zo’n koetshuis stonden, waarin ze verschilden van het boerengerij, maar ook hoe het leven van zo’n koetsier eraan toe ging.

De Stichting waar Broekhuis aan verbonden is houdt zich momenteel bezig met de restauratie van de rijtuigen van Kasteel de Haar; rijtuigen die na meer dan zestig jaar terugkeren naar hun oorspronkelijke onderkomen.

Daarnaast is Broekhuis ook hoofdredacteur van het bekende tijdschrift ‘Landleven’.

En verder in 2019 en in de eerste helft van 2020:

Zaterdag 5 en zondag 6 oktober

Stadsmuseum open van 14.00 tot 17.00 uur

Zaterdag 19 en zondag 20 oktober (begin herfstvakantie)

Stadsmuseum open van 14.00 tot 17.00 uur

Zaterdag 26 en zondag 27 oktober (einde herfstvakantie)

Afsluiting seizoen 2019 van het Stadsmuseum

Maandag 4 november

“Moffenmeiden”, lezing door mw. Rianne Oosterom

Donderdag 12 december

Lezingavond over Wallonië, de meerdaagse reis van mei 2019, met een lezing over een bijbehorend onderwerp door de heer Pim Brinkman.

Maandag 6 januari

“Dierenarts in Oudewater”, lezing door de heer Dirk de Jong en

Nieuwjaarsreceptie

Woensdag 5 februari

“Grootwaterschap Woerden”, lezing door de heer Jan van Es

Donderdag 12 maart

“Klokken door de eeuwen heen”, lezing door de heer Peter Schipper en

Jaarvergadering

Maandag 13 april: dit blijkt tweede paasdag te zijn: er komt een andere datum!

“Schermutselingen na de bevrijding”, lezing door de heer Hans Suijs

Mei (nader te bepalen data)

Meerdaagse reis

Juni (nader te bepalen zaterdag)

Kleine excursie

Juni (nader te bepalen datum)

“Godfried Bomans”, lezing door de heer Gé Vaartjes

Uit de vereniging

RABO CLUB SUPPORT

Wij roepen eenieder op om te stemmen op onze Vereniging. Alle informatie staat hieronder.

Rabo ClubSupport

De Rabobank schrijft hierover op zijn website:

Over Rabo ClubSupport

Met Rabo ClubSupport vieren we samen de winst. De echte winst van clubs, stichtingen en verenigingen. Mensen samenbrengen. Talenten benutten. Een sociaal netwerk opbouwen. Elkaar verder helpen. Daar heeft de hele maatschappij baat bij. Dat moeten we niet alleen koesteren maar ook steunen. Daarom geven we als coöperatieve bank ieder jaar een deel van onze winst aan verenigingen door het hele land. Zodat zij kunnen blijven doen wat ze nu al doen. Onze wereld, buurt voor buurt, beter maken.
Samen vieren we de winst!

Met Rabo ClubSupport investeren we als coöperatieve bank een deel van onze winst in lokale clubs en verenigingen. Rabobank Utrechtse Waarden stelt dit jaar € 100.000, - beschikbaar.

Een overzicht van alle deelnemers en alle verdere informatie is te vinden op

www.rabo-clubsupport.nl/utrechtse-waarden

Leden van de Rabobank kunnen vanaf 27 september stemmen op de Geschiedkundige Vereniging Oudewater (en op andere clubs en verenigingen). Leden van de bank krijgen een stemcode thuisgestuurd.

Daar op de website staat ook hoe rekeninghouders van de Rabobank ook LID kunnen worden van de bank en zo stemrecht kunnen krijgen.

Hebt u al eens gekeken op onze Facebookpagina Oud-Oudewater? [NB: met een streepje]

Hebt u al eens gekeken op ons Instagramaccount Oud.Oudewater? [NB: met een punt]

Allebei de moeite waard hoor!

Mededelingen van derden

Wij ontvingen van de heer Pierre Cypers het volgende bericht, dat wij graag aan u doorgeven.

Van: Pierre Cuypers <pierre@pierrecuypers.nl>
Verzonden: Thursday, September 5, 2019 12:00:19 PM
Aan: Mieke Kuik <miekekuik@hotmail.nl>
Onderwerp: Cuypershuis

Geachte mevrouw Kuik,

Afgelopen juni mocht ik bij u in Oudewater wat vertellen over PJH Cuypers. Daarvoor was toen een behoorlijke belangstelling en dat deed me werkelijk goed.

Met dat in het achterhoofd zou ik u willen vragen om bijgevoegde informatie aan uw leden kenbaar te maken. Het betreft hier de restauratie (reconstructie) van het plafond van het Cuypershuis (de zitkamer van de architect) dat is ontworpen door hem bij gelegenheid van zijn huwelijk met Antoinette Alberdingk Thijm. Deze informatie maakt onderdeel uit van de crowdfunding hiervoor. Daarbij moet iedereen maar voor zichzelf beslissen of er voor hem/haar een prioriteit ligt, maar de beschrijving is sowieso boeiend voor Cuypersadepten.

Ik dank u bij voorbaat.

Met vriendelijke groet,

Pierre Cuypers

Slot

Het Bestuur hoopt velen van u te ontmoeten bij onze verenigingsactiviteiten.

Namens het bestuur, met een vriendelijke groet,

Nell van Gool - van Liessum, voorzitter

Gé de Gunst, secretaris