Oudewater, eind oktober 2019

Geachte dames en heren leden van de Geschiedkundige Vereniging Oudewater,

N I E U W

= informatie en aanmelding voor de meerdaagse reis 2020

= informatie over de novemberlezing

= opbrengst RABOClubSupport

= afbeelding van mevrouw Ritman gezocht

NB: deze brief omvat vijf pagina’s tekst en géén bijlage

Activiteiten voor leden

“De rol van het rijtuig op de Nederlandse buitenplaatsen”, lezing door de heer Mario Broekhuis van de Stichting Hippomobiel Erfgoed

Een regenachtige avond, maar wel een volle zaal.

Een vlotte spreker, die meer wist over rijtuigen en landgoederen dan je dacht dat er te weten zou zijn.

En die ook nog goed op de hoogte bleek (en er over vertelde) wat er op Kasteel De Haar allemaal gebeurt en nog gaat gebeuren.

Alweer een mooie avond.

Vooruitblik

Maandag 4 november

“Moffenmeiden”, lezing door mw. Rianne Oosterom

Historica Rianne Oosterom deed diepgravend onderzoek naar een van de laatste taboes uit de Tweede Wereldoorlog.
In de dagen vlak na de bevrijding, wanneer Nederland bijkomt van vijf lange oorlogsjaren, worden meisjes die omgingen met Duitse soldaten door een uitgelaten menigte kaalgeschoren of kaalgeknipt. Waarom gebeurde dit? En wie deden eraan mee?
In een reis door Nederland spreekt Rianne Oosterom met ooggetuigen, spit archieven door en ontdekt het laatste slagveld van de Tweede Wereldoorlog. Door ‘moffenmeiden’ kaal te knippen, maakte Nederland zich van vreemde smetten vrij.

Oosterom beschrijft het kaalknippen vanuit drie perspectieven: de meisjes, de daders én de omstanders. Zo zag een jonge jongen zijn moeder tot zijn schaamte de schaar hanteren, omstanders stonden er vrolijk joelend bij. Met haar speciale aanpak zoekt Oosterom naar antwoorden: waar komt het gebruik van het kaalknippen vandaan? Wat was het doel? Gebeurde het overal in Nederland? Gebeurde het in Oudewater? Moffenmeiden is een meeslepende geschiedenis van een van de laatste taboes van de Tweede Wereldoorlog.

Mw. Rianne Oosterom groeide op in Oudewater, studeerde in Utrecht geschiedenis en literatuurwetenschap en deed in Amsterdam een masteropleiding Mediastudies. Zij werkt nu als redacteur geestelijke gezondheidszorg bij dagblad Trouw. Haar eerste boek ‘Moffenmeiden’ verscheen in april van dit jaar.

Plaats en tijd: Zaal De Rank aan Noorderkerkstraat in Oudewater, aanvang 20.00 uur.

En verder in 2019 en in de eerste helft van 2020:

Donderdag 12 december

“Hoe bouw je een kathedraal?”, lezing door de heer Pim Brinkman. Na de pauze een film van de heer en mevrouw G. en G. van Roon over de meerdaagse reis van mei 2019 en daarna informatie over de meerdaagse reis van 2020.

Maandag 6 januari

“Dierenarts in Oudewater”, lezing door de heer Dirk de Jong en

Nieuwjaarsreceptie

Woensdag 5 februari

“Grootwaterschap Woerden”, lezing door de heer Jan van Es

Donderdag 12 maart

“Klokken door de eeuwen heen”, lezing door de heer Peter Schipper en

Jaarvergadering

Maandag 20 april

“Schermutselingen na de bevrijding”, lezing door de heer Hans Suijs

Dinsdag 12 tot en met vrijdag 15 mei

Meerdaagse reis, zie brief Reiscommissie op pagina 2 en 3 van deze ledenbrief

Juni (nader te bepalen zaterdag)

Kleine excursie

Woensdag 10 juni

“Godfried Bomans”, lezing door de heer Gé Vaartjes

Dan volgt hier een speciale vooruitblik op 2020:

BERICHT VAN DE REISCOMMISSIE

Oudewater, oktober 2019

Beste leden van de GVO,

Voor onze meerdaagse excursie in 2020 is de keuze gevallen op een binnenlandse reis die in het historisch perspectief staat van de Hanze periode (1300-1400).

Reisdata dinsdag 12 t/m vrijdag 15 mei 2020

Het Hanzeverbond strekte zich uit over de noordelijkste kuststroken van Europa en is ontstaan uit de samenwerking tussen kooplieden en groeide in de 14de en 15de eeuw uit tot een machtige economische factor. Het werd mogelijk om op grotere schaal in te kopen of te verkopen en ook was het veiliger om samen te reizen. Vanaf 1356 werd de Hanze uitgebreid tot een verbond van steden, dus niet meer alleen van de handelaren in die steden. Het Hanzeverbond strekte zich uit langs de hele noordkust van de Oostzee en Noordzee en naar veel binnenlandse steden. Er was een levendige handel met onze buurlanden en later ver over zee. We leggen daarvoor een kleine link naar de VOC op dag 4 van de reis.

Wij blijven met onze reis dichter in de buurt, in de tijd toen onze kooplieden van stad tot stad gingen om hun waar te verkopen. Het is een belangrijke periode waarvan veel steden in ons land nog steeds kenmerkende monumenten zijn.

Het wordt vast en boeiende reis door het handelsverleden van Nederland.

In vogelvlucht een indruk van het programma:

Via oude poortjes en straatjes wandelt u onder leiding van gidsen door het verleden en krijgen we een nog onbekend beeld van enkele kenmerkende handelssteden van Nederland en waant u zich met het verhaal ervan terug in de tijd van harde handel en vuile handen.

U maakt kennis met alle aspecten van vervoer van handelswaren en personen door de eeuwen heen, van authentieke scheepjes in vroeger jaren tot de van alle snufjes voorziene schepen van nu en maken daarvoor een verrassend uitstapje naar Duitsland met een tussenstop in een bekend vestingwerk.

Op onze weg van de Hanze naar de VOC maken we in “gepaste stijl” de overtocht over het IJsselmeer.

Op de reis door het rijke verleden van de Hanze past ook een verblijf in een sfeervol kasteelhotel uit die tijd welke onze uitvalsbasis zal zijn voor de dagexcursies.

Kortom het belooft een boeiende en enerverende reis met verrassende elementen te worden die we samen met de u inmiddels bekende reisorganisatie Historizon voor u hebben samengesteld….”

zie verder volgend blad van deze brief……..>

Op 12 december hebben we een terugblik van onze reis naar Wallonië in mei van dit jaar met een mooie verfilming door Gerard en Gerrie van Roon en een inleiding van de heer Pim Brinkman.

Dat is tevens de gelegenheid om u een volledig beeld te geven van onze reis in 2020.

Hoewel al veel is uitgezocht moeten nl. nog enkele details worden ingevuld.

De kosten van de reis bedragen € 525, = pp (1 kamertoeslag € 100)

In dit bedrag zijn naast enkele spectaculaire onderdelen, alle diners, koffiestops en lunches, alle museumbezoeken en fooien begrepen.

Voor degenen die geen museumjaarkaart hebben geldt er een opslag van € 5 en komt de prijs op € 530. (U profiteert dan wel mee van de groepskorting)

Uw speciale aandacht geldt verder voor het volgende:

I.v.m. de bijzondere keuze van het hotel is de deelname beperkt tot maximaal 44 personen en zijn éénpersoonskamers beperkt beschikbaar.

Wij verzoeken u daarom vóór 30 november uw belangstelling voor deze reis kenbaar te maken……dus…….treuzel niet en geeft u snel op..!! Bij Jaap van der Laan of het secretariaat van de GVO info@geschiedkundigeverenigingoudewater.nl

Ter bevestiging van uw deelname en de betalingen aan “Historizon” verzoeken wij u bij aanmelding tevens een aanbetaling te doen van € 75 per persoon op rekening van de GVO, NL44RABO 0141098082.

Met vriendelijk groet,

De excursie-commissie

Gert Hoogendoorn           tel. 0348 - 56 2600  g.a.hoogendoorn@planet.nl

Jaap van der Laan           tel. 0348 - 56 2516  jaapvanderlaan@wxs.nl

Ton Spaan                       tel. 06- 5732 3551  ton-spaan@planet.nl

P.S.  Deelnemers dienen een goede reis- en annuleringsverzekering te hebben. Er bestaat de mogelijkheid dat via het reisbureau te doen. Indien u dat wenst wordt u verzocht dit tijdig op te geven aan Jaap v.d. Laan.

Uit de vereniging

RABO CLUB SUPPORT

Deze actie van de Rabobank heeft voor de Geschiedkundige Vereniging Oudewater dit jaar € 490,20 opgebracht. Allen die op onze Vereniging hebben gestemd: hartelijk dank.

Collectie

Een van de doelen van onze Vereniging is het bewaren en conserveren van geschiedkundig waardevol en/of interessant materiaal. Het moet wel direct of indirect betrekking hebben op de historie van Oudewater. Als u over materiaal beschikt dat voor onze collectie interessant zou kunnen zijn, neemt u dan gerust contact op met het secretariaat: info@geschiedkundigeverenigingoudewater.nl of via 06-22140752.

Zo ontvingen wij

= Van mw. Saskia van der Lee: twee exemplaren van een fotoalbum over de ontwikkeling en uitvoering van de woonwijk “De Oude Touwfabriek” met fotowerk van onze ‘huisfotograaf’ Jaap de Wit

Het eerder geschonken geschilderde portret van haar overgrootvader, de heer Adrianus[1] van der Lee is inmiddels in onze collectie opgenomen

= Van de heer W. Schinkel een verzameling oude foto’s en een persoonsbewijs

= Van mw. Ria Pollemans: een tas met gevarieerd geschiedkundig materiaal uit de nalatenschap van de heer Theo Pollemans

Hebt u al eens gekeken op onze Facebookpagina Oud-Oudewater? [NB: met een streepje]

Hebt u al eens gekeken op ons Instagramaccount Oud.Oudewater? [NB: met een punt]

Allebei de moeite waard hoor!

Stadsmuseum

Voor de serie “Wereldberoemd in Oudewater”, opgenomen in de touch table, zijn we nog op zoek naar een afbeelding van Mw. Ritman, eerste vrouwelijk raadslid van onze stad. Kan iemand ons helpen?

Mededelingen van derden

Geen, dit keer

Slot

Het Bestuur hoopt velen van u te ontmoeten bij onze verenigingsactiviteiten.

Namens het bestuur, met een vriendelijke groet,

Nell van Gool - van Liessum, voorzitter

Gé de Gunst, secretaris

[1] In de ledenbrief september abusievelijk ‘Albertus’ genoemd. Mijn excuses daarvoor.